شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

«جوزقند» نوعی شیرینی شبیه خشکبار است که با نام قمصر و برزک شهرت دارد. برزک یک شهر کوهستانی در ۵۰ کیلومتری کاشان است که زمستانی سرد دارد و بهار و تابستانی معتدل.

جوزقند

به گزارش همشهری، جوزقند با نوعی هلوی محلی به نام الگ یا آلو، انجیر و نوعی گلابی تهیه می‌ شود و البته در برزک و قمصر کاشان و مناطق کوهستانی بیشتر آن را با الگ و آلو درست می‌کنند، چون با ته مزه ترش‌تر، متقاضی بیشتری دارد. به این ترتیب که از نیمه خشک کردن الگ و کندن پوست آن، هسته میوه را نیز خارج می‌کنند، پس از آن بادام، پودر نخودچی یا پودر هسته تلخ زردآلو را با قند می‌سایند و داخل میوه الگ که هسته آن خارج شده می‌ریزند و زیر آفتاب می‌گذارند تا خشک شود.

مرغوبترین و مقوی‌ترین جوزقند، جوزقندی است که با پودر هسته تلخ زردآلو تهیه و به دلیل اینکه اکنون الگ کمتر پیدا می‌شود، طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

البته تولید جوزقند زمان‌بر است، زمانی بیشتر از یک روز، یعنی حداقل سه روز. به طور مثال هسته زردآلو را خارج شده یا بادام تلخ را شکسته می‌شود و با جدا کردن مغز آن، جوشانده شده و پس از گرفتن پوسته‌های آن و تمیز کردنش آن را تا سه روز در آب فراوان قرار داده می‌شود. جالب اینکه هر روز آب ظرف باید عوض شده تا مغزها کاملا شیرین شود. پس از سه روز مغزها را از آب بیرون می‌آید تا فرایند تولید جوزقند تکمیل شود.

برزک را به قالی و گلیم، عرقیجات، گردو، بادام، شاتوت و جوزقندش می ‌شناسند. جوزقند شیرینی است گران قیمت، با طعم تاریخ و سنت میراثی که در مقایسه با رقبای امروزی اش سالم‌تر است.

دانش تولید جوزقند به شماره ۱۸۵۲ با محوریت قمصر و برزک تیر سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با آیین گلابگیری - کاشان

کد خبر 885425
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    3 0
    همین رو اگر یک سرمایه گذار بیاید کارخانه بزند و این شیرینی سنتی رو تولید کند هم در داخل کشور و هم در خارج کشور عرضه بشه یک شیرینی سنتی ایرانی .